66479486 021

8448763 0912

19:00 الی 08:30

Controltak@gmail.com


شماره تماس: 021-66479486

بال ولو
 - 
نویسنده: مهندس سعیدی
 - 
تعداد بازدید: 4240

بال ولو

*** توجه : در این بخش به معرفی بال ولوو انواع آن پرداخته ایم ، جهت خرید و مشاهده محصولات بال ولو به بخش محصولات شیر توپی وب سایت مراجعه نموده و یا با واحد فروش تماس حاصل نمایید .

بال ولو

  بال ولو (Ball Valve ) " شیر توپی " در واقع یک شیر shut-off valve است که جریان مایعات یا گاز را با استفاده از یک توپ دوار که دارای کنترل می کند. با چرخاندن یک چهارم توپی ، چرخش (90 درجه) در اطراف محور خود ، مسیر جریان باز یا بسته می شود . بال ولو (Ball Valve ) شیر توپی از عمر بالایی با آببندی کامل و مناسبی برخوردار است حتی اگر شیر برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نگیرد. به همین سبب بال ولوها shut-off valve محبوب هستند .

بال ولو

* جهت خرید و مشاهده کاتالوگ انواع بال ولو کلیک نمایید *

علاوه بر این ، بال ولو نسبت به سایر انواع شیرها در برابر محیطهای آلوده مقاوم تر هستند. در شرایط ویژه از شیرهای توپی " بال ولو " نیز به عنوان شیر کنترلی استفاده می شود. این کاربرد به دلیل دقت نسبتاً محدود کنترل میزان جریان در مقایسه با سایر انواع شیرهای کنترلی کمتر متداول است. با این حال ، شیر بال ولو نیز در اینجا مزایایی را ارائه می دهد. به عنوان مثال ، شیر در سرویس های کثیف ، یک آب بندی مطمئن را تضمین می کند.

شیر توپی

توجه داشته باشید در واقه شیر توپی معنای فارسی لاتین بال ولو می باشد و استفاده از کلمه ی شیر توپی و بال ولو در این مقاله دارای مفهموم جداگانه نمی باشد و صرفا به جهت درک بهتر مطلب از اضطلاحات بازاری و مهندسی در مقاله استفاده می شود . همچنین باید بدانیم نامگذاری این شیر بنام شیر توپی بواسطه ی شکل و شمایل سیت و پلاک شیر می باشد . پلاک شیر توپی که باعث مسدود و یا باز شدن مسیر می شود به شکل یک گوی می باشد ، به همین جهت این شیرها را بنام شیر توپی یا همان بال ولو نامگذاری نموده اند .

شیر گازی

از بال ولو و شیر توپی بعنوان شیر گازی نیز یاد می شود . در واقع استفاده از اصطلاح شیر گازی ، بازاری بوده و صحیح نمی باشد . همانطور که اشاره شد شیر توپی کلمه فارسی ، بال ولو می باشد ، اما در خصوص کلمه ی شیر گازی ، این موضوع صادق نیست . اما جهت درک بهتر چرای استفاده از کلمه ی شیر گازی بجای بال ولو باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در خطوط گاز رسانی اعم از گاز شهری ، هوا و دیگر سیالات گازی جهت قطع و وصل مسیر از شیر توپی استفاده می نمایند . به جهت استفاده فراوان از شیر توپی در خطوط سیالات گازی ، استفاده از کلمه ی شیر گازی در بازار مرسوم شده است .

معمولا در خطوط گاز از بال ولو های کانکشن رزوه و متریال برنجی جهت قطع و وصل مسیر استفاده می شود . به همین جهت منظور اعم همکاران بازاری از شیر گازی ، شیر توپی های برنجی با اتصال رزوه می باشد . به همین جهت ما در مقاله پیش رو از نامگذاری شیر گازی نیز استفاده نموده ایم.

انواع بال ولو معمولی از لحاظ استاندارد:

بال ولو دنده ای

 شیر های توپی دنده ای Thread ، بال ولو دنده ای شامل بدنه اصلی housing ، سیت seat ، توپی Ball و اهرم چرخش توپی lever است. این شیر توپی دنده ای " بال ولو دنده ای " با طراحی ساده ای با کانکشن های رزوه ای به سیستم های لوله کشی متصل می شوند. این شیرها شامل شیرهای توپی با دو ، سه و چهار درگاه هستند اصطلاحا دو راهه ، سه راهه و چهار راهه که می توانند به صورت نری female یا ماده گی male و یا ترکیبی combination باشند. این نوع اتصال ها که اشاره شد ، متداول ترین است و شامل طیف گسترده ای از شیرهای توپی ball valve  می شود.

نمونه محصولات بال ولو دنده ای:

بال ولو دوتیکه خنبره      شیرگازی دوتیکه خنبره      شیر گازی سیم ایتالیا      شیر توپی سیم ایتالیا

شیر توپی هیدرولیک

 شیر توپی هیدرولیک Hydraulic ball valve " بال ولو هیدرولیک " در مواقعی که فشار خط بالا باشد و باز و بسته کردن شیر نیاز به نیروی بالایی داشته باشد ، کاربرد دارند . شیر توپی هیدرولیک مقاوم در برابر روغن هیدرولیک و گرمایشی ، به ویژه در سیستم های هیدرولیکی و گرمایشی طراحی شده اند. معمولا این شیرآلات از جنس استیل یا استیل SS هستند. علاوه بر متریال شیر ، سیت شیر توپی هیدرولیک نیز برای فشار کار بالا مناسب و طراحی می گردد. سیت های این شیرآلات از پلیوکسی متیلن (POM) ساخته شده است که برای کاربردهای فشار بالا و دمای پایین مناسب است. حداکثر فشار عملکرد شیرهای توپ هیدرولیک از 500 bar بالاتر می رود در حالی که حداکثر دما تا 80 درجه سانتیگراد می باشد.

بال ولو فلنجی

  بال ولو فنجی ، شیر توپی فلنج Flanged ball valve با نوع اتصال آنها مشخص می شوند. اتصال ها از طریق فلنج هایی که معمولاً مطابق با استاندارد خاصی ( ANSI or DIN  ) طراحی می شوند ، به سیستم لوله کشی وصل می شوند. بال ولو فلنجی از آنجا که به طور معمول دارای یک طراحی کامل متهور هستند ، از سرعت بالایی برخوردار هستند. هنگام انتخاب بال ولو فلنج دار ، علاوه بر درجه فشار ، باید کلاس فشرده سازی فلنج را نیز بررسی کنید که نشان دهنده بالاترین فشار این نوع اتصال می تواند در برابر آن مقاومت کند. این شیر هی توپی ( بال ولو فلنجی ) نیز دو ، سه یا چهار راهه متناسب با نیاز طراحی شده اند ، می توان آنها را برای پروسس های خاص تأیید کرد ، متناسب با نیاز ، دارای ایزو بالایی و هر چیز دیگری که یک شیر توپ استاندارد نیاز داشته باشد را می تواند داشته باشد.

نمونه محصولات بال ولو فلنجی:

بال ولو فلنجی اریون               بال  ولو بین فلنجی خنبره

شیر توپی ونت

شیر توپی ونت Vented ball valve یا تقریباً شبیه به شیرهای توپ دو راهه می باشند . تفاوت اصلی ، که باعث می شود این شیرها ، شیر توپی ونت نامیده شوند ، سوراخی است که در قسمت بالادست محفظه شیر حفر می شود. هدف از این سوراخ تخلیه فشار ناخواسته ای است که در طول کار در شیر ایجاد می شود. این فرایند تهویه پس از بسته شدن بال ولو اتفاق می افتد ، مخصوصاً در سیستم های هوای فشرده که در آن فشار زدایی محیط کاری ایمن تری ایجاد می کند ، مفید است. به طور مستقیم این شیرها مانند شیرهای توپ دو طرفه به نظر می رسند در حالی که در واقع به دلیل وجود سوراخ کوچک برای تهویه ، 3/2 طرفه هستند.

نوع عملکرد:

اهرم شیر توپی

همانطور که گفته شد شیرهای توپی ( بال ولو ) ممکن است دارای دو پورت ، سه یا حتی چهار پورت باشد (دو طرفه ، 3 طرفه یا 4 طرفه). اکثریت قریب به اتفاق دریچه های توپ دو طرفه بوده و به صورت دستی با اهرمی کار می کنند. در باز شدن شیر ، اهرم مطابق با لوله است ودر حالت بسته ، دسته عمود بر لوله است. شیر های توپی که به صورت دستی کار می شوند به سرعت بسته می شوند و بنابراین خطر چکش آب با وسایل پر سرعت وجود دارد. برخی از شیر های توپی با گیربکس تعبیه شده اند. شیرهای 3 طرفه دارای نیز هوزینگ L یا T شکل هستند. در نتیجه ، عملکردهای مختلف مدار را می توان از قبیل توزیع یا اختلاط جریانها بدست آورد. در تصویر زیر ، شیرهای توپ 3 طرفه توابع مدار بصورت شماتیک نشان داده شده اند.

          شیر توپی سه  

نمونه ای از دریچه توپ 3 طرفه ، توابع مدار برای T-bore و L-bore

 

بدنه شیر توپی

مونتاژ بدنه شیر توپی ها (  بال ولو  ) را می توان در سه طرح معمول تقسیم کرد: یک تیکه ، دو تیکه و سه تیکه. تفاوت در نحوه مونتاژ شیر است که در امکاناتی برای تعمیر و نگهداری تأثیر می گذارد. عملکرد در هر سه تیپ یکسان است.

شیر توپی

همانطور که اشاره شد شیر توپی معنای فارسی بال ولو لاتین می باشد ، که در بازار ایران از بال ولو بعنوان شیر توپی نیز یاد می گردد ، همین طور شیر گازی نیز نوعی از شیر توپی " بال ولو " می باشد که بیشتر جهت آب و گاز مورد استفاده می شود ، اما در بازار ما به اشتباه شیر توپی با اتصال رزوه " دنده ای " را از اساس شیر گازی می نامند. پس در واقع شیر توپی ، شیر گازی و بال ولو هر سه یک مفهوم را داشته که در بازار و صنعت ما هر سه واژه مرسوم می باشد.

شیر توپی یک تیکه

شیر توپی یک تیکه One-piece از ارزان ترین نوع شیر توپی است. دو قسمت که توپی را محصور می کند ، فشرده شده یا جوش داده می شوند. شیر توپی یک تیکه را برای تمیز کردن یا نگهداری نمی توانند باز شوند. این تیپ معمولاً برای برنامه های کم تقاضا استفاده می شود.

شیر توپی دو تیکه

شیر توپی دو تیکه برای تمیز کردن ، سرویس دهی و بازرسی قابل جدا شدن هستند. اغلب قطعات از طریق اتصال دنده ای به هم وصل می شوند. برای جدا کردن این دو قسمت باید شیرتوپی دو تیکه کاملاً از لوله خارج شود.

شیر توپی سه تیکه

 شیر توپی سه تیکه اغلب گران قیمت هستند . قطعات به طور کلی توسط اتصالات پیچ به یکدیگر بسته می شوند. مزیت این تجسم این است که می توان شیر را بدون خارج کردن کل شیر از خط لوله سرویس داد.

نمونه محصول شیر توپی سه تیکه :

شیر توپی سه تیکه خنبره          شیر توپی سه تیکه بونیتی

طراحی توپی شیر

متداول ترین طرح "floating ball design " است. توپ در سرویس به حالت تعلیق در آمده و توسط دو حلقه مهر و موم در محل نگهداری می شود. برخی از دریچه های با کیفیت بالا دارای "turnon ball valve " هستند. از توپ در بالا و پایین پشتیبانی می شود تا بار سیت شیر کاهش یابد.

فلوت بال ولو 

Floating

فلوت بال ولو یا شیر توپی شناور - اکثر دریچه های توپ دارای توپ شناور هستند. توپ توسط سیت های شیر پشتیبانی می شود.

 شیر توپی

بال ولو Trunnion

شیرهایی با قطر بزرگ و فشارهای کاری بالا (به عنوان مثال DN 100 و 30 bar ) معمولاً دارای یک طراحی Trunnion تراوین هستند. از توپی در پایین و بالا پشتیبانی می شود تا بار سیت کاهش یابد. گشتاور عملیاتی معمولاً برای شیرهای پایین است.

یال ولو فلنجی 

سوراخ از روی توپ ممکن است دارای پروفایل های مختلفی از جمله سوراخ کامل full bore ، سوراخ کاهشی reduced bore و یا شکل V باشد.

شیر توپی Reduced bore

 بیشتر شیر های توپی از نوع Reduced bore هستند. در این شیر توپی ، اصطکاک را در سیستم وارد می شود . این تلفات در مقایسه با انواع دیگر شیر ها هنوز هم نسبتاً اندک است. شیرهای توپ یک تیکه معمولا از نوع Reduced bore می باشند  .

شیر توپی Full bore

شیر توپی Full bore " شیر توپی فول بر " به اندازه قطر لوله دارای قطر هستند. مزیت شیر توپی Full bore " بال ولو فول بر " در این است که هیچ گونه تلفات اضافی و اصطکاک وجود ندارد و تمیز کردن سیستم pigging از نظر مکانیکی آسان تر است. نکته منفی قیمت بالای نسبت Reduced bore  می باشد ، بنابراین برای بسیاری از سرویس ها این مورد نیاز نیست.

شیر توپی

شیر توپی V-shaped

 شیر توپی V شکل یا همان بال ولو v ، سوراخ توپی یا سیت شیر دارای مشخصات شکل "V" است. در نتیجه با چرخاندن توپی در شیر توپی v می توان سرعت جریان مورد نظر را دقیق تر کنترل کرد. با بهینه سازی مشخصات ، می توان به ویژگی جریان خطی نزدیک شد.به همین امر در شرایط استفاده از شیر توپی به عنوان شیر کنترلی از نوع V شکل استفاده می شود.

شیر توپی

بدنه اصلی شیر توپی Housing

متداول ترین بدنه شیر های توپی " بال ولو " از برنج ، فولاد ، استیل و PVC است. اشیرهای توپ معمولاً از جنس استیل با روکش کرومی ، برنجی با روکش کروم ، استیل ضدزنگ یا PVC است. سیت هاSeat نیز اغلب از تفلون ساخته می شوند ، اما می تواند از سایر مواد مصنوعی یا فلزات نیز ساخته شود.

شیر توپی برنجی

شیرهای توپی برنجی همانطور که از نامش پیداست شیر توپی با متریال برنجی ، بیشترین سهم بال ولو بازار را دارند که البته به شیر گازی مرسوم هستند . برنج آلیاژ مس و روی است و از خواص مکانیکی خوبی برخوردار است. شیرهای برنجی برای (نوشیدن) آب ، گاز ، روغن ، هوا و بسیاری از رسانه های دیگر استفاده می شود. این متریال مناسب سیالات خورنده همچون محلول های کلرید ( به عنوان مثال آب دریا ) یا آب نمک معدنی و اسید نمی باشد . در مجموعه کنترل تک انواع شیر توپی برنجی جهت فروش در برندهای داخلی و خارجی قابل ارائه می باشد. شکل زیر نمونه ای از شیر توپی برنجی " بال ولو برنجی " با روکش کروم از برند سیم ولو ایتالیا می باشد.

بال ولو برنجی

نمونه محصولات شیر توپی برنجی :

شیر گازی برنجی سیم     شیر توپی برنجی سیم      شیر توپیچ برنجی سیم      بال ولو دسته کلید برنجی سیم     شیر برنجی بیسوار

بال ولو استیل

بال ولو استیل ، شیر توپی استیل SS از جنس استنلس استیل برای محیط های خورنده و محیط های پرخاشگر استفاده می شود. بنابراین آنها اغلب در آب دریا ، استخرها ، تاسیسات اسیدی ، با درجه حرارت بالا و بسیاری از مواد شیمیایی استفاده می شوند. البته جدا از بحث خورندگی جهت سیالات بهداشتی همچون م.ائ غذایی ، دارویی ، لبنیاتی و .... استفاده فراوانی دارند. بال ولو استیل در انواع چند تیکه ، در تیپ کانکشن های استاندارد و متریال انواع گرید استنلس استیل SS موجود و قابل فروش می باشد . تصویر زیر نمونه ای از بال ولو استیل سه تیکه با متریال استنلس استیل SS316 از برند خنبره اسپانیا می باشد.

بال ولو سه تیکه

اغلب گرید استیل شیر توپی استیل " بال ولو استیل " از نوع 304SS ویا SS316 می باشد . ، البته 316SS دارای بهترین مقاومت در برابر خوردگی است. 304 به دلیل 18٪ کروم و 8٪ نیکل بعضا به استیل 18/8 نیز گفته می شود. استیل 316SS دارای 18٪ کروم و 10٪ نیکل (18/10) نیز نامگذاری گردیده اند. بال ولو استیل ضدزنگ معمولاً به گشتاور کارکرد بالاتری نسبت به دریچه های برنجی یا PVC احتیاج دارند. این باید درنظرگرفته شود که شیرآلات استیل ضد زنگ اغلب توسط یک محرک برقی یا پنوماتیک اداره می شود.

بال ولو PVC

بال ولو PVC اغلب قیمت پایین تری دارند (به جز شیرهای ISO-top) و به طور گسترده در آبیاری ، آبرسانی و زهکشی یا محیط های خورنده استفاده می شوند. PVC مخفف پلی وینیل کلرید است. شیر توپی PVC در برابر بیشتر محلول های نمکی ، اسیدها ، پایه ها و حلال های آلی مقاوم است. بال ولو PVC برای دماهای بالاتر از 60 درجه سانتیگراد مناسب نیست ، و همچنین در برابر هیدروکربن های معطر و کلر دار نیز مقاوم نیست. PVC به اندازه برنج یا فولاد ضدزنگ قوی نیست ، بنابراین شیرهای توپ PVC از فشار کمتری برخوردار است.

 BALL VALVE PVC

اورینگ شیر توپی O-ring

بیشتر سیت های شیرتوپی از تفلون ( PTFE) ساخته شده اند. این ماده از مقاومت شیمیایی بسیار خوبی برخوردار است و نقطه ذوب بالایی نیز دارد (327 درجه سانتیگراد). علاوه بر این ، ضریب اصطکاک بسیار کم است. یک نقطه ضعف کوچک PTFE این است که مواد خزش را نشان می دهد ، که می تواند باعث ناپایدار شدن آب بندی با گذشت زمان شود. علاوه بر این ، PTFE ضریب انبساط حرارتی نسبتاً بالایی دارد. راه حل برای این مشکل استفاده از فنر به منظور اعمال فشار مداوم بر روی استم تفلون است.

تائیدیه استفاده از شیر توپی

برای برخی از شرایط پروسسی ، مصوبات مورد نظری مورد نیاز است. نوشیدن آب و گاز رایج ترین آنهاست. انتخاب شیر توپی مطابق با استاندارد ، اطمینان می دهد که محصول مورد نیاز ایمنی مهم را برآورده می کند.

آب آشامیدنی

این شیرهای توپی برای کاربردهای آب آشامیدنی مناسب هستند و باید دارای تأیید WRAS ، KIWA یا DVGW باشند.

گاز

شیرهای توپی یا به اصطلاح شیر گازی برای استفاده در وسایل گازسوز تأیید باید داشته باشند.

نکته :

شیرهای توپی " بال ولو " را می توان به صورت دستی ، برقی یا پنوماتیک هدایت کرد. شیرهای توپی برقی از یک موتور الکتریکی برای چرخش توپی استفاده می کنند. محرک الکتریکی اغلب از یک محفظه محافظ با یک موتور الکتریکی داخلی و مکانیسم دنده کاهنده تشکیل شده است. این باعث کاهش سرعت باز و بسته شدن می شود و خطر چکش آب را کاهش می دهد. علاوه بر این ، گشتاور عامل افزایش یافته است. معمولاً می توان اکچوئتور را از شیر جدا کرد. متداول ترین اتصال بین شیر و اکچوئیتور استاندارد ISO 5211 است.

نمونه محصولات شیر توپی برقی :

شیر توپی برقی کنوال

 بال ولو

جهت خرید و مشاهده و کاتالوگ انواع بال ولو کلیک  نمایید

فروش بال ولو

فروش بال ولو یا همان شیر توپی در مدل های متنوع و سایزهای استاندارد در متریال های استیل ، برنجی ، پی وی سی ، چدنی ، فولادی و ... در مجموعه کنترل تک صورت می پذیرد . فروش بال ولو امریست تخصصی و متناسب با نیاز ، به همین جهت مقاله فوق ارائه گردیده است . مقاله بال ولو جهت آشنایی و آموزش شما عزیزان در خصوص بال ولو می باشد که به جرات می توان گفت در حیطه ی مقالات فارسی کم نظیر می باشد.ضمن مطالعه مقاله فوق جهت مشاوره در خصوص بال ولو با کارشناسان ما  در  ارتباط باشید و همچنین جهت موجودی ، قیمت و  فروش بال ولو کلیک نمایید . فروش بال ولو با نازلترین قیمت و بهترین کیفیت از تخصص ماست.فروش بال ولو با کیفیت از افتخارات ماست. فوش بال ولو تخصص ماست.

سوالات متداول

بال ولو یا شیر توپی نوعی از شیرآلات صنعتی می باشد که ضمن کاهش در افت فشار در هنگام باز بودن ، با توجه به عملکرد ربع 45 درجه اهرم جهت تغییر حالت شیر ،سرعت عمل بالای دارد
فروش بال ولو همانطور که اشاره شد در انواع مختلف متناسب با سایز ، اتصال و متریال درخواستی مشتری در مجموعه کنترل تک صورت می پذیرد. لطفا تماس حاصل نمایید.
قیمت شیر توپی متناسب با پارمترهای بسیار متغییر و متفاوت هست .مشخصه های همچون نوع شیر توپی ، متریال ، سایز ، دما و... جهت سفارشگذاری و استعلام قیمت شیر توپی با ما در ارتباط باشید.
امتیاز دهید
نظرات کاربران
طاهر ابادی
طاهر ابادی
⭐⭐⭐⭐⭐
شاید به جرعت بگم یکی از کامل ترین مقالات بال ولو بود که تا الان مطالعه کردم.ممنون
طاهر ابادی
طاهر ابادی
⭐⭐⭐⭐⭐
عالی
عاملی
عاملی
⭐⭐⭐⭐⭐
ممنون اقا سعید. مقاله کامل و جامع.امید خدا خرید کنیم از شما
ضراب
ضراب
⭐⭐⭐⭐⭐
عالی