66479486 021

8448763 0912

19:00 الی 08:30

Controltak@gmail.com


شماره تماس: 021-66479486

شیر برقی
 - 
نویسنده: مهندس سعیدی
 - 
تعداد بازدید: 3965

شیر برقی

شیر برقی

*توجه : در این مقاله به معرفی شیر برقی پرداخته ایم ، جهت مشاهده و انواع شیر برقی کلیک نمایید .

از شیرالاتی که مصرف عمده و کاربردی در صنعت را ایفا می کند ، تجهیز شیر برقی می باشد . شیر برقی با نام لاتین سلنوئید ولو solenoid valve در مهندسی شناخته می شود . این شیر مکانیزم الکترومکانیکی دارد و با یک بوبین برقی و نیرویی مغناطیسی ایجاد شده باعث قطع و وصل پایه ی شیر و مسیر جریان می شود . بدین ترتیب که با وصل جریان بوبین شیر و ایجاد نیروی الکترومغناطیسی یا همان مگنتیک ، موجب اعمال نیرو به استم و نهایتا بسته و یا باز شدن پلاک بر روی سیت می شود .

شیرهای برقی یا همان سلنوئید ولو انواع مختلفی را دارند که از جهت تعداد مسیر ورودی و خروجی به تیپ های ذیل تقسیم بندی می گردند :

شیر برقی دو راهه :  شیرهای دو راهه 180 درجه که دارای یک ورودی و یک خروجی می باشد که بسته به فعل عملکردی سلنوئید ولو ، نرمال باز و یا نرمال بسته می باشد .

شیر برقی سه راهه : در سلنوئید ولو های سه راهه که دارای یک ورودی و دو خروجی می باشد . سیال ورودی به یکی از دو مسیر خروجی بسته به نوع نیاز اپراتور هدایت می شود .

از مزیای شیرهای برقی باید به ویژگی هایی همچون سرعت عملکرد ، ضریب اطمینان بالا ، آببندی مناسب ، عمر طولانی و مصرف پایین انرژی اشاره نمود .

سلنوئید ولو

همانطور که اشاره شد سلنوئید ولو نام لاتین شیر برقی می باشد و استفاده از نام شیر برقی یا سلنوئید ولو در این مقاله به جهت درک بهتر این موضوع می باشد . معمولا مهندسین ابزاردقیق از نام سلنوئید ولو و کسبه ی بازاری از نام شیر برقی برای این نوع ولو ها اسنفاده می نمایند .

اجزای اصلی سلنوئید ولو :

سلنوئید ولو یا همان شیر برقی از دو بخش اصلی بوبین و پایه ی شیر تشکیل شده است . قسمت بوبین که دارای هسته ، سیم پیچ می باشد که با وصل جریان الکتریسته ، میدان مغناطیسی ایجاد می نماید و نیز قسمت پایه که متشکل از بدنه اصلی ، سیت و پلاک می باشد .

البته بوبین شیر برقی " سلنوئید ولو " بسته به عملکرد مورد نیاز داری انواع مختلفی می باشد . از جهت ولتاژ به مدل AC و DC و نیز از نوع عملکرد به نرمال باز یا نرمال بسته تعریف می شوند . پایه اصلی شیر سلنوئید ولو نیز متناسب با نیاز در سایز و متریال های مختلفی طراحی می شوند و بسته به نوع سیال ، فشار ، دما و ... طراحی متفاوت می باشد . همچنین نوع آببندی پایه ی سلنوئید ولو بسته به نوع سیال می تواند فلزی ، تفلونی ، PTFE و ... باشد.

مزایای سلونوئید ولو :

سلونوئید ولوها مزایای زیادی دارند، از جمله مزایای این ولو می توان موارد زیر را نام برد:

  • سرعت بالا
  • قابلیت اطمینان بالا
  • قطع و وصل سریع
  • سرویس دهی طولانی
  • طراحی یکپارچه
  • جریان برق مصرفی پایین

انواع سلونوئید ولو :

  • شیر برقی هیدرولیکی
  • شیر برقی پنیوماتیکی

انواع ولوهای هیدرولیکی و پنوماتیکی :

· شیر هیدرولیک کنترلی

·  شیر هیدرولیک توزیع کننده پیلوت دار

· شیر هیدرولیک کنترل فشار

·  شیر پنوماتیک متعادل کننده پروپوشنال

·  شیر ماژولار پنوماتیک

·  شیر پنوماتیک دستی

انواع شیر برقی

شیر برقی ها جهت سیالات مایع و گازی مورد استفاده قرار می گیرند . که هر یک از سیالات بر حسب شرایط فنی مورد نیاز ، به سلنوئید با طراحی متفاوت نیازمند است . منظور از طراحی متفاوت ، مشخصه ی بوبین ، متریال پایه ، نوع آببندی ، تحمل حداکثر فشار و دما ، میزان خورندگی سیال و یا محیط و شرایط انفجاری سیال و سایت می باشد . اما در اینجا به چندین مدل از شیر برقی های مورد استفاده در بازار اشاره خواهیم داشت .

شیر برقی آب

شیر برقی آب معمولا در صنایع پایین دست و تاسیسات ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند . سایزهای روتین شیر برقی آب مورد استفاده در صنایع از1/2 اینچ الی 2 اینچ می باشد . متریال بدنه ی اصلی شیر برنجی می باشد و معمولا از نوع دو راهه می باشد . نوع سیت و پلاک و عملکرد شیر برقی اب معمولا به صورت کشویی و یا همان گیت می باشد . بوبین شیر برقی آب می توانی از نوع 24 ولت و یا 220 ولت باشد که البته نوع 220 ولت بیشتر مورد توجه مهندسین در تاسیسات ساختمانی قرار گرفته است . ماکزیمم تحمل فشار معمولا PN10 و PN16 می باشد که نیاز به تحمل دمای بیشتر از 90 درجه را نیز ندارند . جهت بررسی بیشتر مدل های شیر برقی ضمن مراجعه به بخش شیر برقی وب سایت ، می توانید از شیر برقی آب برند یونیدو که پر فروش ترین نوع شیر برقی آب می باشد ، را نیز در وب سایت مشاهده نموده و جهت خرید و سفارشگذاری شیر برقی آب با ما در تماس باشید .

 شیر برقی آب

جهت خرید و سفارشگذاری شیر برقی آب با ما در ارتباط باشید .

شیر برقی بخار

شیر برقی بخار یا همان سلنوئید ولو بخار همانطور که از نامش پیداست جهت صنایع بخار کاربرد فراوانی دارد و در بویلرهای کوچک و صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد . مهمترین ویژگی شیر برقی بخار ، تحمل دمای سیال در طولانی مدن می باشد که البته نوع طراحی عملکرد معمولا به صورت شیر سوزنی می باشد . معمولا جهت شیر برقی بخار پایه ی اصلی را از برنجی مرغوب یا استیل در نظر می گیرند . بوبین شیر نیز بسته به شرایط نصب می تواند از نوع 24 و یا 220 ولت باشد . این سلنوئید ولو نیز در سایزهای متنوع ارائه در کنترل تک ارائه می گردد . از شیر برقی های بخار ارزان قیمت با کیفیت مناسب در بازار می توان به شیر برقی سوزنی بخار یونیدو اشاره داشت . این سلنوئید ولو بخار با عملکرد سیت و پلاک سوزنی و تحمل دمای 180 درجه سانتیگراد از شیر های برقی بخار پر فروش در بازار می باشد .

 شیر برقی بخار

جهت خرید و سفارشگذاری شیر برقی بخار با ما در ارتباط باشید .

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز به دو تیپ بوبین معمولی و بوبین ضد انفجار EX تقسیم بندی می شوند . از جهت نوع بوبین که بسته به نوع گاز که قابل اشتعال و انفجار باشید یا خیر تقسیم بندی می شوند . از نظر نوع پایه ، همچون شیر برقی بخار به صورت عملکرد سوزنی می باشند . اما به جهت آببندی بسته به استاندارد کلاس آببندی مورد نیاز مصرف کننده می تواند تفلونی و یا PTFE باشد . جهت گازهای معمولی همچون هوا می توان از شیر برقی سوزنی یونیدو استفاده نمود و جهت گازهای قابل اشتعال به شیر برقی های کروم ، پارکر و یا دانگز رجوع نمود . البته در کنترل تک شما انواع شیر برقی را جهت مشاهده ف بررسی و خرید خواهید یافت .

 شیر برقی گاز

مشاهده انواع شیر برقی

عملکرد زمانی شیر برقی

شیرهای برقی از جهت زمان عملکرد باز و بسته نمودن مسیر جریان به دو تیپ شیر برقی تکضرب و شیر برقی تدریجی تقسیم بندی می شوند :

شیر برقی تکضرب

شیر برقی تکضرب همتنطور که از اسمش پیداست سرعت عمل بالایی دارد و به محض برقراری جریان ، حالت شیر کسری از ثانیه عوض می شود . در مواقعی که قطع و یا وصل ناگهانی جریان به سیستم صدمه نزند مورد استفاده قرار می گیرد . البته در برخی مواقع نیز استفاده از شیر تکضرب ضرورت دارد .

شیر برقی تدریجی

شیر برقی تدریجی نیز همانطور که از نامش پیداست ، به ارامی بسته به نوع بوبین بین 3 تا 12 ثانیه زمان باز و یا بسته شدن جریان می باشد . در برخی از ادوات قطع و وصل ناگهانی جریان موجب وارد شدن شوک به ادوات می گردد.


فروش شیر برقی

فروش شیر برقی در انواع مختلف جهت سیالات مایع و گازی در کنترل تک با ریکشن های تکضرب و تدریجی در بهترن مدل های ممکن و قیمت مناسب ارائه می گردد . امروز شیر برقی در صنایع استفاده فراوانی دارد . باید توجه داشت متناسب با نوع سیال و مشخصه های فنی مورد نیاز شیر برقی را انتخاب و خرید نمود . عدم دانش فنی در این زمینه موجب تحمیل هزینه ی اضافی و نهایتا عدم رفع نیاز بواسطه ی نصب شیر اشتباه می شود . لذا در صورت نیاز به راهنمایی می توانید از همراهی کارشناسان کنترل تک استفاده نموده و با ارتباط با واحد فروش شیر برقی مجموعه ی کنترل تک بهترین انتخاب شیر برقی را تجربه نمایید.

ارتباط با واحد فروش شیر برقی 

سوالات متداول

شیر برقی یا سلنوئید ولو شیرهایی صنعتی می باشد که با جریان الکتریسته و ایجاد نیروی الکترومغناطیسی مسیر سیالات مایع و گازی را قطع و وصل می نماید.
فروش شیر برقی با نازلترین قیمت بازار در انواع شیر برقی آب ، شیر برقی بخار و شیر برقی گاز را در کنترل تک فروشنده ی بزرگ ابزاردقیق جستجو نمایید.
امتیاز دهید
نظرات کاربران
محمد نظر
محمد نظر
⭐⭐⭐⭐⭐
عالی