66479486 021

8448763 0912

19:00 الی 08:30

Controltak@gmail.com


شماره تماس: 021-66479486

تله بخار
 - 
نویسنده: مهندس سعیدی
 - 
تعداد بازدید: 4051

تصویر تله بخار

توجه : توجه داشته باشید که در این مقاله فقط به معرفی تله بخار پرداخته شده است ، برای مشاهده ی محصولات به جهت بررسی و خرید به بخش محصولات تله بخار وب سایت رجوع نمایید.

تله بخار

تله بخار چیست ؟

اهداف مقاله تله بخار :

در مقاله ی تله بخار سعی گردیده ، دید و آشنای کلی با تعاریف و اهمیت تله بخار را به طور کامل جهت بالا بردن سطح دانش تخصصی شما دوستان و همکاران محترم توضیح داده شود .

توجه : کپی مقاله بدون ذکر منبع ( فنی مهندسی کنترل تک ) و لینک مقاله  پیگرد قانونی دارد.

مقدمه مقاله تله بخار :

جهت آشنایی با تاه بخار ابتدا باید بخار را بشناسیم . بخار واسط بسیار کار آمد و قابل کنترلی برای انتقال گرما محسوب می شود ، مشروط بر اینکه سیستم تولید و شبکه توزیع آن از تجهیزات مناسبی برخوردار باشد . شبکه انتقال بخار علی رغم نامی که بر خود دارد حاوی سه سیال بخار ، آب و هوا با کمیت های متفاوت است که کمیت هر یک از آنها متناسب با کیفیت تجهیزات و نحوه ی اجرای ساختار شبکه متغیر است . کمبود و یا عدم وجود هوا در کل سیستم و جدایی هر چه بیشتر بخار و آب ، نشانه ی کیفیت بهتر و برتر شبکه انتقال است. هوا و سایر گاز های غیر قابل تقطیر در تمام نقاط شبکه اعم از خطوط رفت یا برگشت ، عواملی مزاحم و مخرب تلقی می شوند و همواره سعی بر این است که با شیوه های مختلف با بکار گیری وسایل مناسب ، از شبکه بیرون رانده شوند.ترموستات تله بخار های فلوتر ترموستاتیک وظیفه ی خروج هوات و گازها در خطوط را برعهده دارد.

وجود هوا و سایر گاز های غیر قابل تقطیر مانند دی اکسید کربن ، مانع از پر شدن شبکه توسط بخار و جریان طبیعی آن می شوند و پیامد های نا خوشایندی ، چون کندی انتقال حرارت ، اختلال در حرکت چگالیده و افزایش خوردگی را بهمراه دارند . تمامی فرآیند رها شدن گرمای نهان و بهره برداری از آن در گرو تبدیل بخار به آب است . تنها نکته مهم ، رعایت حریم جریان هر یک از این دو سیال در خطوط و معابر ویژه خود است آمیختگی هر چه بیشتر بخار و آب در هریک از خطوط رفت و برگشت نتایج نا مطلوبی ماتنند ضربات قوچ ، کاهش اختلاف فشا ر ، کاهش ظرفیت مبدل ها ، افزایش خوردگی و در نهایت اتلاف انرژِی و سرمایه را به دنبال دارد . بنا براین هر اندازه این دو از هم دور باشند ، شرایط بهتری بر سیستم حاکم خواهد شد.

وظیفه بخار پس از عبور از وسایل تبادل حرارت ، با از دست دادن گرمای نهان به پایان می رسد و از نظر تئوریکی در این مرحله باید بخار به آب تبدیل شده باشد ، اما همواره این چنین نیست ، در اغلب اوقات و بنا به دلایل متعدد بخشی از بخار بدون تغییر حالت ، مبدل را ترک می کند و در مسیر خط برگست قرار می گیرد که این امر فارغ از تبعات نا مطلوب فیزیکی از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست . بنابراین به منظور دفع سریع چگالیده و خروج هوا و گاز ها یغیر قابل تقطیر و نیز جلوگیری از خروج بخار بدون از دست دادن تمامی گرمای نهان ، به کار گیری وسیله ای نام تله بخار یا به اصطلاح استیم تراپ لازم می آید.

تله بخار با عملکردی همچون شیر خودکار ، از سویی مانع فرار بخار و ورود آن به خط برگشت می شود و از سویی دیگر امکان دفع سریع چگالیده و خروج هوا را فراهم می سازد . از این نظر می توان تله بخار را مرزی بین خط رفت و برگشت و نقطه عطفی در سیستم بخار دانست، به عبارت دیگر تله در تله بخار مکانی است برای پایان قطعی جریان بخار هدف اصلی و مهمترین دلیل به کارگیری تله بخار ها با ساختار گوناگون و عملکرد های متنوع ، استفاده بهینه از گرمای نهان و حفظ انرژِی است.بر این اساس دقت نظر در تعیین نوع و ظرفیت تله بخار ها تاثیر مستقیم و غیر قابل انکاری بر ساز و کار کلی سیستم از منظر اقتصادی دارد . سهل انگاری به هنگام محاسبه ، طراحی نادرست و انتخاب نا مناسب تله بخار و نیز عده راهبری مدبرانه ، سالانه زیان های مالی بسیاری را بر صاحبان صنایع و تاسیسات حرارتی تحمیل می کند که متاسفانه به تدریجی بودن آن از نظرها پنهان می ماند. از دیدگاهی دیگر می توان تله بخار را نبض سیستم بخار قلمداد نمود ، زیرا آزمودن آن ها یکی از روش های موثر برای ارزیابی کیفیت عملکرد شبکه توزیع و چگونگی انتقال حرارت است.

* نکات مهم در سیستم توزیع بخار

سیستم توزیع به عنوان رابط مهم تولید کننده بخار ( دیگ ) و انواع تجهیزات مصرف کننده ، اعم از تجهیزات حرارتی ، تهویه مطبوع ، بیمارستانی ، آزمایشگاهی و غیره دارای اجزای مهمی است که هر یک در خط سیر بخار و چگالیده ، وظایف ویژه ای را بعهده دارند . لوله ها ، شیرها ، وصاله ها ، ایستگاه های تقلیل فشار ، جدا کننده ها ، مخازن بخار ریزشی ، تله بخار ها ، منابع ذخیره چگالیده ، دی اریتور ، پمپ های تغذیه و انواع کنترل کننده ها و نشانگر ها جملگی سیستم توزیع را تشکیل می دهند. دقت نمایید که تله بخار در سیستم بخار ، نبض استفاده بهینه از انرژی محسوب می شود.

تعیین جایگاه صحیح هر یک از اجزا به تناسب فشار مورد نیاز در هر بخش و در نظر داشتن کیفیت و ویژگی انواع این گونه تجهیزات و نیز لحاظ نمودن مواردی همچون کاهش هیزنه های سرمایه گذاری اولیه ، سهولت در امر بهره برداری و نگهداری ، رعایت اصول محاصبات اندازه گیری و تعیین ظرفیت ، جلوگیری و کاهش احتمال وارد آمدن شوک های هیدرولیکی و ممانعت از اتلاف حرارت و تقطیر زود هنگام بخار می تواند سیستم توزیع را به عالی ترین حد مطلوب نزدیک کند.

در خط رفت بخار از همان ابتدای راه تقطیر بخار شروع می شود. بنابراین نمی توان خط رفت را تنها حاوی بخار دانست ، از همین رو کاهش معضلات ناشی از درگیری های بخار و چگالیده یکی از دغدغه های مهم به هنگام طراحی شبکه توزیع و انتقال است. بر این مشکلات می باید عوارض ناشی از وجود هوا ، گاز های غیر قابل تقطیر و ذرات معلق را نیز افزود .تله بخار در این بخش نقش اساسی دارد.

از دست دادن گرمای نهان و تبدیل بخار به چگالیده در تجهیزات مصرف کننده ، همواره بطور کامل صورت نمی گیرد ، و ممکن است بخشی از بخار بدون انتقال حرارت و تغییر حالت از مبدل فرار کند.

نصب تله بخار در خروجی تجهیزات و مبدل ها مانع از ورود بخار به خط برگشت می شودکه بخار ها در انواع مختلف و با ساختار و عملکرد های متفاوت ضمن جلوگیری از اتلاف بخار انرژی ، وظیفه مهم خروج سریع چگالیده و گاز های غیر قابل تقطیر و هوا را نیز به عهده دارند.

انتخاب صحیح و بکارگیری مناسب تله بخار ها ، مستلزم شناخت انواع مختلف آن هاست .بطور کلی می توان تله بخار ها را در سه گروه عمده مکانیکی ، حرارتی و ترمودینامیک طبقه بندی نمود :

  • اختلاف چگالی بخار و آب عامل تعیین کننده در عملکرد تله بخار های مکانیکی است
  • تله بخار های حرارتی بر اساس اختلاف دمای بخار و چگالیده عمل می کنند.
  •  سرعت بالای بخار و چگالی بیشتر آب مبنای کار تله بخار های ترمودینامیک است.

فروش تله بخار

فروش تله بخار تخصص ماست .ما فروش تله بخار در انواع فلوتری ، ترمودینامیکی ، ترموستاتیکی ، سطلی و .... را در طیف محصولات خود داریم . البته فروش تله بخار توسط ما همراه با انتقال دانش استفاده و نگهداری درست تله بخار می باشد . در هر صورت در این بخش سایت ما به معرفی تله بخار پرداخته ایم ، جهت بررسی ومشاهده انواع تله بخارهای موجود در تیپ و برند متنوع به بخش محصولات تله بخار مراجعه نموده و جهت اطلاعات بیشتر و خرید تله بخار با کارشناسان ما در واحد فروش تله بخار در ارتباط باشید. فروش انواع تله بخار تخصص ماست.

قیمت تله بخار

جهت قیمت تله بخار عدد ثابتی را می توان تعریف کرد . تله بخار ها برحسب تیپ ، برند ، متریال ، سایز و .... قیمت های متفاوتی خواهند داشت ، که البته نمونه های خارجی نسبت به داخلی دارای چندین برابر اختلاف قیمت می باشند. ما سعی نموده ایم علاوه بر نمونه های خارجی ، فروش تله بخارهای اکثر برندهای داخلی را نیز با نازلتین قیمت ساپورت نماییم.

 >>> جهت مشاهده و خرید انواع تله بخار کلیک نمایید <<<



منابع :

کتاب : راهنمای جامع ابزار دقیق کاربردی

نویسندگان: سید جعفر رضوی پناه و سید مهدی ابوذر

سوالات متداول

تله بخار ها تجهیزات هستند جهت جدا سازی کندانس مایعات و همچنین در برخی مدل ها جدا سازی کندانس و هوا از خطوط بخار جهت بالا رفتن راندمان و کاهش هزینه ها
فروش تله بخار در انواع مختلف در برندهای داخلی و خارحی در این محموعه صورت می پذیرد . با کارشناسان ما در واحد فروش در ارتباط باشید.
جهت استعلام قیمت ، سفارشگذاری و خرید تله بخار در انواع مختلف با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. نازلترین قیمت تله بخار را ا ما بخواهید.
امتیاز دهید
نظرات کاربران
رامین فر
رامین فر
⭐⭐⭐⭐⭐
این مطلبتون عالی بود