66479486 021

8448763 0912

19:00 الی 08:30

Controltak@gmail.com


شماره تماس: 021-66479486

فلومتر
 - 
نویسنده: مهندس سعیدی
 - 
تعداد بازدید: 6205

فلومتر

*** توجه » در این بخش به معرفی فلومتر و انواع آن پرداخته شده است ، اما به جهت مشاهده و خرید محصولات فلومتر لطفا به بخش محصولات فلومتر وب سایت رجوع نمایید ، همچنین می توانید با کارشناسان ما در واحد فروش فلومتر در ارتباط باشید.


فلومتر

اهداف مقاله فلومتر :

در این مقاله سعی گردیده است تعریفی خلاصه و کاربردی از انواع فلومتر ( دبی سنج ) ارائه گردد .

فلومتر مغناطیسی

دبی سنج مغناطیسی " فلومتر مغناطیسی " (Flow Meter Magnetic )

معمولا از فلومتر مغناطیسی یا همان دبی سنج مغناطیسی برای سیالات هیدرو کربن و ارگانیک استفاده نمی شود زیرا معمولا این سیالات حداقل رسانایی لازم دبی سنج را برآورد نمی سازند . دبی سنج مغناطیسی ( فلومتر مغناطیسی ) تقریبا نیازی به لوله مستقیم در بالا دست و پایین دست ندارند . ( در صورتی که اصلا فاصله رعایت نشود می توان گفت حدود 1% به خطای آن افزوده می شود که در مقابل دیگر تکنولوژی ها بسیار اندک است .) در مواقعی که یکی از بحث های جدی مقاومت در مقابل خوردگی مواد شیمیایی مانند انواع اسید ها است ، استفاده از دبی سنج مغناطیسی ( فلومتر مغناطیسی ) را می تواند مد نظر قرار گیرد. فلومتر مغناطیسی در اندازه گیری سیالاتی که شکل دو غاب و خمیر دارند ، کارایی بسیار بالایی از خود نشان می دهند . تعداد فلومتر هایی  که بتوانند دبی پالسی ناشی از پمپ ها را اندازه گیری کنند ، بسیار اندک اند . دبی سنج مغناطیسی " فلومتر مغناطیسی " یکی از آنها است .

فلومتر ورتکس

دبی سنج ورتکس " فلومتر ورتکسی " ( Flow Meter Vortex )

یکی از کاربرد های اصلی فلومتر ورتکس در صنعت ، استفاده از آن برای یافتن دبی بخار است . البته در مواردی که نیاز به اندازه گیری دبی جرمی است ، استفاده از سنسور دما و فشار در کنار آن الزامی است . مهمترین مسئاله ای که در فلومتر ورتکس ( دبی سنج ورتکس )  وجود دارد وابستگی آن به سرعت سیال است . ایجاد پالس در دبی با سرعتهای کم سیال می تواند باعث ایجاد خطا در اندازه گیری شود . در مواردی که چگالی گاز پایین ، فشار کم یا سرعت پایین است گردابهای خوبی درست نمی شود ( عدد رینولدز باید بزرگ تر از 20000 باشد ) با توجه به حساسیت بالای فلومتر ورتکس به وجود گرداب در سیال عبوری ، اجرای طول بلند لوله مستقیم در بالا دست و پایین دست لازم است . با توجه به شرایط گفته شده معمولا در صنعت کمتر از دبی سنج ورتکس یا به اصطلاح فلومتر ورتکس  استفاده می شود . معمولا این نوع دبی سنج در مواردی که از اریفیس به دلیل محدوده پذیری پایین نمی توان استفاده کرد ، کاربرد دارد .

فلومتر آلتراسونیک

دبی سنج التراسونیک " فلومتر آلتراسونیک " ( Flow Meter Ultrasonic )

برای چک کردن دبی سنج های نصب شده و پیاده کردن دبی سنج در خط در حال کار ، می توان از گزینه کلمپی فلومتر آلتراسونیک استفاده کرد . به دلیل محدودیت هایی که دبی سنج مغناطیسی درصنایع نفت و گاز دارد ، استفاده از فلومتر آلتراسونیک بسیار توصیه می شود . مشکل اصلی دبی سنج آلتراسونیک " فلومتر آلتراسونمیک " دمای کاری آن است که معمولا در دماهای بالای 200 درجه سانتیگراد کار نمی کند . شایان ذکر است که قیمت  فلومتر التراسونیک نسبتا بالا است .

فلومتر پیتوت

دبی سنج پیتوت " فلومتر پیتوت "

استفاده از فلومتر پیتوت در هواساز ها و داکت های هوا پرکاربرد است . دقت این فلومتر پیتوت معمولا پایین است و به طور معمول در دبی های بالا و utility ها استفاده می شود .

فلومتر توربینی

دبی سنج توربینی " فلومتر توربینی "

استفاده زیادی از  فلومتر توربینی در صنعت می شود. در صنایع نفت از فلومتر توربینی به همراه دبی سنج جرمی کریولیس بهترین تجهیزات اندازه گیری در انتقالهای گسترده نفت سبک هستند . به دلیل وجود توربین در ساختار فلومتر توربینی ، حساسیت بالایی نسبت به گرفتگی ، آلودگی سیال و خوردگی وجود دارد . در صورتی که موارد فوق در سیال وجود نداشته باشد ، فلومتر توربینی می تواند گزینه مناسبی برای انتخاب باشد .( کنتورهای آب معمولا از این نوع دبی سنج توربینی هستند )

فلومتر اریفیسی

دبی سنج اروفیسی " فلومت ارفیسی " ( Flow Meter Oriface )

از مهمترین مشکلات استفاده از فلومتر اریفیسی ماکزیمم به مینیمم دبی قابل اندازه گیری آنها است که به کمتر از 4:1 محدود می شود . معمولا در مواردی که قیمت تعیین کننده است و سیال عادی یا گران روی پایین است ، فلومتر اروفیسی کاربرد دارد . این دبی سنج اریفیسی " فلومتر ارفیسی " برای سیالات دو فازی اصلا مناسب نیست.

فلومتر حجمی

کاربرد های عملی فلومتر کریولیس " فلومتر حجمی " را می توان در موارد زیر بیان کرد:

  •         برای فروش محصولات نفت و گاز ؛
  •         استفاده در سیستم های کالیبراسیون دبی سنج ؛
  •         اندازه گیری چگالی سیال ؛
  •         خطوط انتقال گاز طبیعی؛
  •         نسبت ماکزیمم به مینیمم دبی بالا .

البته شایان ذکر است فلومتر کریولیس که در قبال کاربرد های فوق توجه به چند نکته دیگر حائز اهمیت است .

  •         قیمت این نوع دبی سنج حجمی نسبتا بالاست.
  •         برای خطوط با سایز های بالا طراحی نشده است .

روتامتر

( Rotameter )

روتامتر به دلیل قیمت بسیار پایین به عنوان گیج بسیار کاربرد دارد . روتامترها معمولا در سایز های کوچک تر از 2 اینچ استفاده می شود . روتامتر در پایلوتها و آزمایشگاه ها کاربرد فراوانی دارد. احتمال گرفتگی در اثر آشغال ، رسوب یا پالسهای دبی سیال وجود دارد و لذا دوره تعمیر و نگه داری کوتاهی دارد .

فلومتر جا به جایی مشخص

این نوع دبی سنج ها گزینه بسیار مطلوبی برای سیالاتی با گران روی بالا است . از این دبی سنج معمولا در فروش محصولات نفتی و گازی و حتی به عنوان کنتور خانگی استفاده می شود .

توجه : کپی مقاله بدون ذکر منبع ( فنی مهندسی کنترل تک ) و لینک مقاله  پیگرد قانونی دارد.

فروش فلومتر

فروش فلومتر و روتامتر در انواع مدل های مغناطیسی ، ارفیسی ، حجمی ، آلتراسونیک ، توربینی و ... در طیف فروش محصولات ابزاردقیق این مجموعه قرار دارد . فروش فلومتر های اروپایی از جمله اندرهازر آلمان در مدل های متنوع در دو نوع آکبند و استوک صورت می پذیرد . فروش فلومتر امریست تخصصی و متناسب با شرایط پروسسی و نوع اندازه گیری و دقت مور نیاز صورت می پذیرد که متناسب با شرایط تنوع قیمتی بالایی را در بر دارد . فروش فلومتر با نازلترین قیمت و بالاترین قیمت را از ما بخواهید . در مقاله فوق " فلومتر " سعی شد شما را به طور کلی با انواع فلومتر آشنا کنیم که در انتخاب نوع فلومتر با اطمینان خاطر بیشتری عمل نمایید ، با این حال جهت راهنمایی و مشاوره و خرید فلومتر و سایر تجهیزات ابزاردقیق می توانید با واحد فروش فلومتر مجموعه ما در ارتباط باشید و همچنین از منو محصولات بخش فلومتر انواع فلومتر موجود را مشاهده نمایید.فروش فلومتر و ابزاردقیق تخصص ماست.

سوالات متداول

فلومتر وسیله ای است جهت اندازه گیری مقدار دبی سیالات که متناسب با میزان دقت ، حجم سیال ، نوع سیال و پارامترهای زیاد دیگر در انواع مختلف معرفی می گردند. در این مقاله سعی شد به معرفی انواع فلومتر بپردازیم.
فروش فلومتر در برندهای اروپایی در رنج های متنوع و سایزبندهای متفاوت نسبت به نیاز مشتری صورت می پذیرد. جهت استعلام قیمت فلومتر و خرید با ما در ارتباط باشید.
امتیاز دهید
نظرات کاربران
جابری
جابری
⭐⭐⭐⭐⭐
عالی
ساکن
ساکن
⭐⭐⭐⭐⭐
بهتر از این نمی شه